Nuo kovo 27 d. Raseinių rajone prasidėjo „Tūkstantmečio mokyklų” Lyderystės veikiant srities mokymai „Lyderystė: asmeninių ir organizacinių pokyčių įgyvendinimas ugdymo įstaigoje“. I dalyje mokymų, kuriuos vedė dr. Jovita Starkutė – edukologė, socialinių mokslų daktarė, „Švietimo inovacijų akademija“ lektorė ir konsultantė, „Family Lab Academy“ įkūrėja, Kauno kolegijos lektorė, organizacinės kultūros konsultantė, dalyvavo penkių Raseinių rajono ugdymo įstaigų (Prezidento Jono Žemaičio gimnazija, Raseinių r. Ariogalos gimnazija, Raseinių Viktoro Petkaus progimnazija ir Raseinių Šaltinio progimnazija) atstovai.
Programa „Lyderystė: asmeninių ir organizacinių pokyčių įgyvendinimas ugdymo įstaigoje“ skirta ugdymo įstaigų vadovams ir jų komandoms, siekiančioms stiprinti savo lyderystės gebėjimus ir sėkmingai įgyvendinti pokyčius savo organizacijoje. Šia programa yra siekiama ugdyti asmeninę lyderystę, formuoti stiprią organizacinę kultūrą, tobulinti komandų darbą ir procesų valdymą, skatinti refleksiją ir kūrybiškumą, pateikti efektyviausius ir naujausius asmeninio augimo metodus ir įrankius, kurie reikalingi kasdieniame darbe kuriant santykį su savimi, su kitais, taip pat gilinamasi į efektyvias ir šiuolaikines organizacines kultūros kūrimo ir tobulinimo metodikas, siekiant inicijuoti pokyčius vadyboje ir lyderystėje.
I mokymų dalyje dr. Jovita Starkutė dalyvius supažindino su įvairiais įrankiais, kuriuos galima taikyti formuojant organizacinę kultūrą, taip pat su būdais, kaip identifikuoti dabartinį lyderį ir jo stiprybes. Komandos atliko savianalizės, dėkingumo ir gerumo įtvirtinimo, bei ateities lyderio portfelio užduotis.
Balandžio 2-3 d. buvo tęsiamas 60 ak. val. „Lyderystė: asmeninių ir organizacinių pokyčių įgyvendinimas ugdymo įstaigoje“ programos įgyvendinimas. Penkių Raseinių rajono ugdymo įstaigų atstovai vyko į trumpalaikę stažuotę Kretingos J. Pabrėžos universitetinėje gimnazijoje ir Kretingos raj. Darbėnų gimnazijoje. 1-ąją stažuotės dieną buvo aplankyta Kretingos J. Pabrėžos universitetinė gimnazija, kurioje vyko mokymai „Organizacinės kultūros vizija“. Šiuos mokymus vedė pats gimnazijos direktorius dr. Kęstutis Trakšelys. Mokymuose buvo pasakojama apie organizacijos susitarimų kultūros svarbą, kokios strategijos nulemia efektyvią organizacijos veiklą. 2-ąją stažuotės dieną Raseinių rajono delegacija turėjo galimybę aplankyti ir geriau pažinti Kretingos raj. Darbėnų gimnaziją, joje vyko mokymai tema „Žmonės, komandos ir procesai“. Apie gimnazijoje taikomą ir įgyvendinamą LEAN programą pasakojo gimnazijos direktorė Sonata Litvinienė. LEAN sistemos pagalba yra diegiama susirinkimų ir problemų kėlimo sistema, problemų sprendimo ir visų darbuotojų įtraukimo metodika. LEAN vadybos metodologija padeda gerinti ugdytinių pasiekimus.
Besilankydami gimnazijose, Tūkstantmečio programos dalyviai turėjo galimybę susipažinti ne tik su gerosiomis praktikomis, pasisemti vadybinių idėjų, bet taip pat susipažinti su gimnazijų aplinkomis, sukurtomis mokslų ir menų alėjomis, gamtos mokslų centrais, laboratorijomis, pabendrauti su mokiniais, mokytojais.
Kelionėje atgal į Raseinių kraštą, netilo diskusijos ir pokalbiai. Štai keletas stažuotės dalyvių atsiliepimų:
„Lankantis mokykloje supratome, kad tikrasis kiekvienos mokyklos stiprybės šaltinis yra žmonės. Mokytojai, mokiniai ir darbuotojai kuria aplinką, kurioje gimsta žinios, kūrybiškumas ir bendruomeniškumas. Žmonių įsitraukimas, pagarba ir bendradarbiavimas – tai kertiniai mokyklos sėkmės akmenys.“, „Puiki stažuotė, kuri davė daug minčių ateities darbams. Dirbti mažiau, bet efektyviau.“, „Sujaukta galva dėl pokyčių savo gimnazijoje. Supratau, kokie svarbūs žmonės, savo srities profesionalai, tiek vadovai, tiek mokytojai, kiekvienas bendruomenės narys. Asmeninė atsakomybė!“, „Mokymai buvo labai įdomūs, bendra patirtis, nauji metodai praplėtė galimybių ratą.“, „Lyderystė prasideda nuo kiekvieno. Naudingi mokymai dėl galimybės pažiūrėti į save iš šono.“
Balandžio 15 d. buvo tęsiamas programos įgyvendinimas. Šį kartą mokymams maloniai atvėrė savo erdves TŪM partneriai – Raseinių krašto istorijos muziejus (RKIM). Simbolinę Kultūros dieną mokymai vyko Raseinių kultūros židinyje. Šios dienos mokymų programos autorė ir lektorė dr. J. Starkutė komandas kvietė dirbti su refleksijos žemėlapiais, susipažinti su G.R.O.W., Golden Circle metodais, siekiant išsiaiškinti matomas ir nematomas probleminių situacijų priežastis, pasekmes, galimus sprendimų būdus.
Gegužės 6-ąją dieną įvyko paskutiniai 60 ak. val. „Lyderystė: asmeninių ir organizacinių pokyčių įgyvendinimas ugdymo įstaigoje“ programos mokymai. Vėl susitiko penkių Raseinių rajono ugdymo įstaigų – Prezidento Jono Žemaičio gimnazijos, Raseinių r. Ariogalos gimnazijos, Raseinių Viktoro Petkaus progimnazijos ir Raseinių Šaltinio progimnazijos – vadovų komandos, puikiai veikiančios TŪM inicijuotoje tinklaveikoje.
TŪM projekto dėka vadovai turėjo išskirtinę galimybę dalyvauti dar vienuose įkvepiančiuose lyderystės mokymuose, kuriuos vedė dr. Jovita Starkutė . Tai buvo ne tik teorinės žinios apie šiuolaikinę lyderystę švietime, bet ir gili vidinė kelionė – į savo, kaip vadovo, mokytojo ir žmogaus, sąmoningumą. Mokymų pradžia buvo pažymėta dėkingumo praktika – paprasta, bet galinga emocinio sąmoningumo technika, kurią dr. J. Starkutė pasiūlė įtraukti ir į kasdienį vadovų, ir visos bendruomenės gyvenimą. Vadovai kviečiami reflektuoti, už ką jaučiasi dėkingi – savo komandoje, mokykloje, gyvenime. Pasak lektorės, dėkingumas ne tik stiprina emocinį ryšį su kolektyvu, bet ir kuria pozityvų mikroklimatą, kuris būtinas šiuolaikinėje ugdymo įstaigoje. Dėkingumo kultūra padeda mažinti įtampą, stiprina tarpusavio pasitikėjimą ir tampa vertybine lyderystės ašimi.
Kita svarbi mokymų ašis – pozityvios afirmacijos. Vadovai išgirdo apie jų poveikį pasąmonei, savivertei ir emociniam stabilumui. Dr. J. Starkutė pabrėžė, kad lyderis, pradedantis dieną su aiškia, pozityvia mintimi turi didesnį emocinį atsparumą ir gebėjimą įkvėpti kitus. Afirmacijų praktika, kaip ir dėkingumas, buvo pristatyta ne kaip „greita priemonė“, o kaip nuoseklus savirefleksijos ir vidinės lyderystės stiprinimo įrankis.
Mokymų metu vyko diskusijos, grupiniai darbai ir refleksijos, kurių metu vadovai dalijosi asmenine patirtimi – kada teko imtis lyderystės sunkiausiose situacijose, kaip jie patys mokosi iš kolektyvo, ir kaip palaiko augti siekiančią aplinką savo mokyklose. Komandos džiaugėsi turėdamos galimybę skirti laiko ir „Lyderystės ir bendradarbiavimo taškų modelio kūrimui“. Mokymų pabaigoje visiems dalyviams buvo įteikti pažymėjimai, žymintis jų sėkmingą kelią šiuose mokymuose.
Ir išties, šie lyderystės mokymai ne tik praturtino Raseinių rajono vadovų žinių bagažą, bet ir sustiprino jų vidinį kompasą. Dr. J. Starkutė įrodė, kad lyderystė švietime nėra vien strateginis planavimas ar komandų valdymas. Tai – nuolatinis buvimas sąmoningame ryšyje su savimi ir bendruomene, įkvėptas dėkingumo, pozityvumo ir noro mokytis. Vadovas, kuris geba būti ir autoritetas, ir besimokantis žmogus, tampa ne tik organizacijos vedliu, bet ir kultūros kūrėju. Tai žinutė, kurią išsinešė kiekvienas šių mokymų dalyvis – kartu su nauja įžvalga: lyderystė prasideda nuo žmogaus viduje.
Programa finansuojama #NextGenerationEU lėšomis. Programą įgyvendina Europos socialinio fondo agentūra. #Švietimas #TūkstantmečioMokyklos #Lyderystėveikiant